Rozszerzona Rzeczywistość (ang. Augmented Reality) jest to technologia, przy pomocy której łączy się świat rzeczywisty, ze światem wirtualnym. Zazwyczaj łączy się te dwa światy nakładając wirtualne elementy na rzeczywisty obraz, który użytkownik widzi przed sobą.
Historia Augmented Reality jest dość krótka, ponieważ pierwsze technologie zaczęły pojawiać się dopiero na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Co nie zmienia faktu, że przez te kilkadziesiąt lat temat dojrzał do takiego stopnia, że obecnie można w bardzo dużym stopniu wykorzystać potencjał, który drzemie w rozszerzonej Rzeczywistości. Mimo tego, że nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, to już teraz po rozwiązania oferowanie przez Augmented Reality sięga bardzo wiele branż, są to między innymi:
- lotnictwo – gdzie piloci mogą dzięki pomocy instrumentów pokładowych zobaczyć istotne dane, które dotyczą na przykład ukształtowania terenu
- medycyna – lekarze używając Rozszerzonej Rzeczywistości zyskują dostęp między innymi do danych, które dotyczą struktury i czynności narządów pacjenta
- motoryzacja – kluczowe informacje w postaci np. obrazów można przekazywać pomocą komputera pokładowego, radia lub też systemu nawigacji, a następnie wyświetlać je na przedniej szybie samochodu, dzięki czemu kierowca może cały czas być skupiony na drodze
- przemysł – Rozszerzona Rzeczywistość ułatwia na przykład pracownikom naprawę sprzętu, lub zapoznanie się z jego budową
- muzea – tutaj również tkwi bardzo duży potencjał, przykładowo wystawiane eksponaty można wzbogacić o całą gamę dodatkowych informacji, takich jak kontekst historyczny, miejsce odkrycia, lub też rekonstrukcję eksponatu
- szkolnictwo – to dzięki Rozszerzonej Rzeczywistość studenci oraz uczniowie mają dostęp do niezbędnych danych, takich jak na przykład specyfika obiektu, który badają, oraz o którym się uczą
- marketing – w tej dziedzinie Rozszerzona Rzeczywistość, coraz śmielej zaczyna stawiać swoje kroki, coraz więcej firm wykorzystuje AR nie tylko jako kampanię reklamową, ale też jako pomoc przy sprzedaży swoich produktów
Przemysł kosmetyczny – cały czas się rozwija
Współczesny klient jest niezwykle świadomy swoich wyborów i stawia producentom bardzo duże wymagania, dlatego też przemysł kosmetyczny nie staje w miejscu, cały czas się rozwija i robi to niezwykle dynamicznie. Oferuje on kosmetyki dla każdego: kobiet oraz mężczyzn w każdym przedziale wiekowym, dla dzieci, nastolatków, a nawet dla zwierząt. Co może niektórych dziwić to fakt, że przemysł kosmetyczny jest jednym z najbardziej konkurencyjnych, oraz najszybciej reaguje na trendy. Ponieważ prawie 50% klientów przed zakupem szuka opinii w internecie, ważne jest, aby komunikacja między przedsiębiorstwem a klientem była właściwa. Branża beauty zawdzięcza swój rozwój przede wszystkim kobietom, których rola w przemyśle kosmetycznym ciągle rośnie, dzieje się tak dlatego, że podejmują one średnio osiem na dziesięć decyzji zakupowych dotyczących gospodarstwa domowego. Nie należy jednak zapominać o mężczyznach, którzy coraz bardziej świadomie podchodzą do swojego wyglądu, dlatego też przemysł kosmetyczny nieustannie poszerza asortyment dedykowany tej grupie odbiorców. Coraz chętniej też, niezależne od wieku oraz płci konsumenci sięgają po produkty premium, nie odmawiając sobie dobrych kosmetyków. Dlatego też branża kosmetyczna musi szukać nowych rozwiązań, aby zachęcić konsumenta do swoich produktów, który nie tylko porównuje ceny, ale też czyta opinie, szuka rabatów, czy sprawdza składy danych kosmetyków. Rynek kosmetyczny zmienia się też przez dynamiczny rozwój technologiczny, który ma realny wpływ na obecnego konsumenta.
AR w przemyśle kosmetycznym
Rozszerzona Rzeczywistość szturmem wkracza w branżę beauty. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i coraz chętniej robią zakupy w przestrzeni internetowej, a AR zapewnia natychmiastową informację zwrotną, oraz co ważniejsze nowe doświadczenia zakupowe. Zakupy są robione w wielu miejscach, już nie tylko w sklepach, czy w domowym zaciszu, bowiem urządzenia mobilne dają możliwość robienia zakupów na przykład w tramwaju, podczas spaceru z psem, czy w czasie wizyty u fryzjera. Konsumenci coraz częściej sięgają po spersonalizowane ułatwienia, które mają za zadanie zaspokoić ich potrzebę wyrażenia siebie, dlatego też sam sklep internetowy powoli przestaje wystarczać. Dzieje się tak, ponieważ internet jest przepełniony informacjami o kosmetykach takich jak: tutoriale, testy czy zdjęcia. Dlatego też branża kosmetyczna wychodzi naprzeciw oczekiwaniom stawianym przez swoich klientów, umożliwiając im wirtualne testowanie kosmetyków za pomocą Rozszerzonej Rzeczywistości, dając tym samym możliwość nie tylko przebadania, ale też dostosowania produktów do indywidualnych potrzeb. Takie aplikacje dają też możliwość edukowania konsumentów w temacie nowych trendów. Liczba aplikacji wykorzystujących Rozszerzoną Rzeczywistość rośnie z dnia na dzień, można wymienić na przykład aplikacje, które:
- analizują skład kosmetyków – jest to możliwe dzięki skanowaniu kodu kreskowego, aplikacja pokazuje dokładny skład kosmetyku, informuje, jakie dokładnie substancje zawiera, oraz w jakich ilościach, dodatkowo dodając do tego szczegółowy opis o ich zastosowaniu oraz możliwych skutkach ubocznych
- mierzą promieniowanie słoneczne – dzięki takiej aplikacji można uchronić skórę przed poparzeniem słonecznym, która dzięki dedykowanej do smartfona przystawce mierzy promieniowanie ultrafioletowe. Dzięki takiemu małemu urządzeniu, można dokładnie pokryć twarz oraz ciało kremem z filtrem, skutkiem czego uniknie się negatywnego wpływu, jakie ma promieniowanie słoneczne
- pomagają w dobraniu właściwego makijażu – takie aplikacje między innymi skanują kolor skóry, czy analizują strukturę włosa, dzięki czemu można precyzyjniej dobrać odpowiednie kolory oraz odcienie kosmetyków. Bardzo dużą popularność zyskują też aplikacje, które pozwalają zobaczyć jak dany kosmetyk (głównie kolorowy) będzie się prezentować na konkretnym kliencie
Przykład wykorzystania Rozszerzonej Rzeczywistości przez duże marki beauty
Rozszerzona Rzeczywistość jest coraz chętniej wykorzystywana podczas planowania działań marketingowych w różnych dziedzinach, ponieważ aż 80% informacji, które są przyswajane przez człowieka, są informacjami wizualnymi. Oznacza to, że człowiek najlepiej przyswaja wiedzę zawartą na obrazach, zdjęciach czy filmach wideo. Nie inaczej jest w branży kosmetycznej – marki, które już dostrzegły ten potencjał, i zaczęły wykorzystywać Rozszerzoną Rzeczywistość to między innymi:
- L’Oreal – marka przy współpracy z ModiFace, współtworzy aplikację, która oparta jest na rozwiązaniach oferowanych przez Rozszerzoną Rzeczywistość. Dzięki aplikacji użytkownik może wirtualnie wypróbować kosmetyki, które następnie można kupić w sklepach Amazon. Ale to nie koniec L’Oreal promuje też wirtualnego doradcę fryzjerskiego – Virtual Hair Advisor, dzięki któremu konsument może „przymierzyć” różne kolory włosów, oraz może skorzystać z porad profesjonalnych ekspertów
- Sephora – ta marka z kolei zaprezentowała Virtual Makeup Artist, które daje możliwość kupującym na wypróbowanie na przykład różnych odcieni szminek. Ale to nie wszystko, bowiem drogeria, daje możliwość zrobienia zdjęcia w stroju, który zamierzamy założyć na daną okazję, dzięki czemu możemy dobrać idealnie cienie czy pomadkę. Aplikacja daje też możliwość „przymierzenia” całego makijażu, dzięki czemu użytkownik może zobaczyć finalny efekt.
Jak widać Rozszerzona Rzeczywistość zagościła na dobre w przemyśle kosmetycznym, mało tego można śmiało stwierdzić, że to, co nam teraz oferuje to dopiero początek, i jeszcze nieraz nas zaskoczy, wychodząc konsumentom naprzeciw, ułatwiając im podejmowanie decyzji zakupowych. Zainteresował Cię temat Rozszerzonej Rzeczywistości? Kliknij po więcej https://ttpsc.com/pl/augmented-reality/